Remia, smaakmaker sinds 1925

Altijd een feest! Dat is de slogan waarmee Remia zich onderscheidt met zijn sauzen en vetten. Spraakmakende marketingcampagnes en diverse product- en verpakkingsinnovaties hebben van Remia een sterk merk gemaakt. Basis voor het succes van Remia is de diepgewortelde ondernemersmentaliteit die zich kenmerkt door zelfstandigheid, nuchterheid en voortdurende innovatie waarmee de onderneming anticipeert op de ontwikkelingen in de markt.

Familiebedrijf
In 1925 is de grondlegger van Remia, Arie de Rooij, in de schuur van zijn huis in Amersfoort begonnen met het melangeren van margarines. Later kwam er een mengerij bij, waar margarine
met roomboter werd vermengd. De Rooij’s Elektrische Melangeer Inrichting Amersfoort, afgekort Remia, was daarmee een feit. Inmiddels is Remia een dynamisch familiebedrijf, met ruim 400 werknemers en een breed assortiment aan sauzen, margarines en vetten. In Den Dolder worden producten gemaakt die zowel in Nederland als in de rest van de wereld dagelijks worden
gebruikt door consumenten, foodservice en industriële afnemers.

Duurzaam
Remia voert al jaren een actief duurzaamheidsbeleid. Daarbij wordt steeds meer gebruik gemaakt van duurzame grondstoffen en wordt de milieu-impact van de activiteiten beperkt, bijvoorbeeld door het gebruik van duurzame materialen en vermindering van het watergebruik. De afgelopen jaren heeft Remia flink geïnvesteerd in duurzaamheid. Het bedrijf werkt met groen gas, heeft ruim 1100 zonnepanelen, gebruikt windenergie en heeft zelfs een warmtepomp om restwarmte opnieuw te benutten. Door al deze maatregelen kan Remia in Den Dolder alle sauzen geheel klimaatneutraal produceren. Die duurzame productie hoort bij de visie van het bedrijf op maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Stapje extra
De afgelopen twee jaar is aan alle recepturen gewerkt. Het verdwijnen van het vinkje vindt Remia jammer. Marcos Garcia, Marketing Manager Retail: “Voor een fabrikant is zo’n vinkje toch een reden om net dat stapje extra te zetten. Intern gebruiken we de richtlijnen nog steeds om producten in de markt te zetten die zo goed mogelijk passen in een gezond voedingspatroon. Het was een goed initiatief waar naar onze mening te snel de stekker uit is getrokken. Wij hadden liever gezien dat het vinkje begrijpelijker was gemaakt voor consumenten.”

Suiker- en zoutreductie
Nieuwe uitdagingen zijn er altijd. Nadat voorheen de aandacht vooral uitging naar verbetering van de vetzuursamenstelling, stelt de consument vandaag de dag weer andere eisen. Zo wordt er hard gewerkt aan suiker- en zoutreductie. Marcos Garcia: “We luisteren goed naar de consument en hebben de ambitie om de lekkerste sauzen te maken, op een manier die bij
deze tijd past: dus we letten op suiker en zout, kleur- , geur- en smaakstoffen en gebruiken zo veel mogelijk natuurlijke ingrediënten.”

Uitvinder van de fritessaus
Ruim 50 jaar geleden was Remia de bedenker van de fritessaus, een mayonaiseachtige saus met slechts 25-35% olie. Remia Fritessaus Classic is nog steeds het paradepaardje van de onderneming, maar Remia produceert behalve een groot assortiment sauzen, ook dressings, slaversierders, kruidenmixen, schenkjus, producten voor bakken en braden en margarine.

Marktsegmenten
Om aan de wensen van de klanten te kunnen voldoen, maakt Remia onderscheid tussen vier marktsegmenten:
• Retail
• Foodservice
• Industrie
• Export
Ga voor meer informatie naar www.remia.nl.