Home
Zoeken Menu

Kokosolie: stabiel en veelzijdig

De populariteit van kokosolie in Nederland groeit. Op internet en door foodies wordt kokosolie aangeprezen als een superfood met veel gezondheidsvoordelen. Kokosolie zou onder andere helpen bij het afvallen, goed zijn voor je huid en je geheugen, je weerstand verhogen en je beschermen tegen ziekten. Sommige mensen geloven dat kokosolie gezondere verzadigde vetzuren bevat dan andere verzadigde vetzuren. Fabels of feiten? Vaststaat dat kokosolie een natuurlijk een veelzijdig ingrediënt is, met een scala aan toepassingen. We zetten de feiten op een rij.


Natuurlijke oorsprong
Kokosolie (Oleum cocos) is een tropische olie, die wordt verkregen door de persing van het gedroogde witte vruchtvlees van de vrucht van de kokospalm, de kokosnoot. Kokosolie is kleurloos of in vaste vorm wit. Kokosolie heeft een hoog smeltpunt en is daarom in ons klimaat meestal gestold, waardoor het ook wel kokosvet wordt genoemd. In de tropische gebieden waar de olie vandaan komt, is het vloeibaar.

Gebruik
Nederlandse oliën- en vettenbedrijven importeren kokosolie uit de Filipijnen, Indonesië, Papoea-Nieuw-Guinea en Maleisië (zo’n 411.000 ton in 2013). De olie wordt vooral gebruikt als ingrediënt in allerlei levensmiddelen. Kokosolie vervult belangrijke functionele eigenschappen in producten als ijs, babyvoeding, koekjes en zoetwaren. In de keuken gebruiken steeds meer mensen kokosolie om te bakken, wokken (roerbakken) of frituren. Kokosolie is een zeer hittebestendige olie, die stabiel blijft bij hoge temperaturen. De olie is minder gevoelig voor oxidatie c.q. ranzig worden dan andere oliën. Daarnaast wordt kokosolie in de cosmetische industrie gebruikt, bijvoorbeeld in zeep, tandpasta en shampoo.

Gezondheidseffecten
Kokosolie bestaat voor ongeveer 90% uit verzadigde vetzuren. Circa 72% van het verzadigd vet in kokosolie bestaat uit middellangeketen vetzuren. Het overgrote deel hiervan (circa 43-51%) is laurinezuur dat een gunstig effect heeft op de verhouding totaal/HDL cholesterol in vergelijking met koolhydraten. Daarmee is echter niet aangetoond dat kokosolie het risico op coronaire hartziekten verlaagt. In kokosvet zitten namelijk ook de verzadigde vetzuren myristinezuur (16-21%) en palmitinezuur (7,5-10%). Deze vetzuren hebben een gering effect op de verhouding totaal/HDL cholesterol in vergelijking met koolhydraten, en een ongunstig effect op deze verhouding in vergelijking met onverzadigde vetzuren.

Plantaardige oliën zoals zonnebloemolie, olijfolie of sojaolie hebben een sterker gunstig effect op het cholesterol. Deze oliën bevatten relatief veel (meervoudig) onverzadigde vetzuren. Van onverzadigde vetzuren is wetenschappelijk aangetoond dat ze helpen je cholesterolgehalte gezond te houden.

Onvoldoende bewijs
Wetenschappelijk is niet aangetoond dat het gebruik van kokosolie kan helpen om gewicht te verliezen of je geheugen te verbeteren. Wel zijn er aanwijzingen dat verschillende verzadigde vetzuren een verschillend effect hebben op de gezondheid. De wetenschappelijke kennis is nog ontoereikend voor het opstellen van voedingsnormen voor deze individuele vetzuren afzonderlijk. Vaststaat dat kokosolie als natuurlijke olie aan populariteit wint.

Deel deze pagina: