Home
Zoeken Menu
HomeGezond Vetten en vitamines

VETTEN EN VITAMINES

Er zijn vier in vet oplosbare vitamines: vitamine A, vitamine D, vitamine E en vitamine K. De vetoplosbare vitamines komen vooral voor in voedingsvetten. In Nederland geeft de Gezondheidsraad per vitamine aanbevelingen voor de hoeveelheid die gezonde mensen dagelijks nodig hebben. Om voldoende vitamines binnen te krijgen, is het vooral belangrijk voldoende en gevarieerd te eten.

Vitamine A

Vitamine A is toegevoegd aan halvarine, margarine en bak- en braadproducten. Vitamine A komt ook voor in vis, melkproducten en eidooiers. In lever zit veel vitamine A. Je lichaam maakt ook zelf vitamine A aan uit bètacaroteen. Dit zit bijvoorbeeld in worteltjes.

Vitamine A is nodig voor een goede weerstand. Daarnaast speelt het een rol bij de groei, het gezichtsvermogen en de gezondheid van huid, ogen, tandvlees en haar.

De goedgekeurde claims over vitamine A zijn:

  1. draagt bij tot een normaal metabolisme van ijzer
  2. draagt bij tot de instandhouding van normale slijmvliezen
  3. draagt bij tot de instandhouding van een normale huid
  4. draagt bij tot de instandhouding van een normaal gezichtsvermogen
  5. draagt bij tot de normale werking van het immuunsysteem
  6. speelt een rol in het celspecialisatieproces

 

Vitamine D

Vitamine D is een van de weinige vitamines die het lichaam zelf kan maken. Onder invloed van zonlicht wordt in de huid vitamine D gevormd. Daarnaast levert de voeding vitamine D. Vitamine D is toegevoegd aan halvarine, margarine en bak- en braadproducten. Vitamine D zit in kleine hoeveelheden ook in vlees en volle melkproducten, maar in Nederland zijn melk en roomboter geen goede bron van vitamine D. Dat geldt wel voor vette vis.

Vitamine D is belangrijk voor de groei en het behoud van stevige botten en tanden en bevordert de opname van de mineralen calcium en fosfor in het lichaam. Vitamine D speelt ook een belangrijke rol bij de celgroei en celdeling, zoals in het immuun(afweer)systeem en bij de werking van de spieren.  Voor de meeste mensen levert zonlicht samen met de voeding voldoende vitamine D. Maar sommige groepen hebben meer vitamine D nodig dan ze uit zonlicht en voeding kunnen halen.

De goedgekeurde claims over vitamine D zijn:

  1. draagt bij tot de normale opname/het normale gebruik van calcium en fosfor
  2. draagt bij tot normale calciumgehalten in het bloed
  3. draagt bij tot de instandhouding van normale botten
  4. draagt bij tot de instandhouding van normale werking van de spieren
  5. draagt bij tot de instandhouding van normale tanden
  6. draagt bij tot de normale werking van het immuunsysteem
  7. speelt een rol in het celdelingsproces

 

Vitamine E

Vitamine E zit vooral in plantaardige oliën en in margarines en halvarines, brood, graanproducten, noten, zaden, groenten en fruit.

Vitamine E speelt een rol bij de aanmaak van rode bloedcellen en het in stand houden van spier- en andere weefsels. Ook is het belangrijk voor de weerstand. Vitamine E is een antioxidant: het beschermt de cellen in het lichaam tegen vrije radicalen. Dat zijn stoffen die schade kunnen veroorzaken in cellen en weefsels.

De goedgekeurde claim over vitamine E is:

  1. draagt bij tot de bescherming van cellen tegen oxidatieve stress

 

Vitamine K

Vitamine K zit onder meer in groene bladgroenten maar ook in andere groenten, fruit, melk en melkproducten, vlees, eieren en granen.

Vitamine K is vooral belangrijk voor de bloedstolling. Vitamine K wordt voor een deel door de bacteriën in de (dikke) darm gemaakt, vanaf een leeftijd van ongeveer drie maanden. Daarnaast is aanvulling vanuit de voeding nodig.

De goedgekeurde claims over vitamine K zijn:

  1. draagt bij tot een normale bloedstolling
  2. draagt bij tot de instandhouding van normale botten

Deel deze pagina: