Home
Zoeken Menu
HomeGezondEen gezonde leefstijl Schijf van Vijf: elke dag oliën en vetten

SCHIJF VAN VIJF: ELKE DAG OLIËN EN VETTEN

We hebben allemaal elke dag oliën en vetten nodig. Het Voedingscentrum geeft aan dat volwassenen (19-69 jr) per dag 65 gram (mannen), dan wel 40 gram (vrouwen) smeer- en bereidingsvetten nodig hebben. Volwassenen kunnen margarine óf halvarine op de boterham gebruiken. Kinderen tot 4 jaar krijgen bij voorkeur margarine, omdat jonge kinderen vaak iets te weinig vetten binnenkrijgen.

Wie eet volgens de Schijf van Vijf krijgt alles binnen voor een goede gezondheid. Het voorlichtingsmodel van het Voedingscentrum met 5 vakken geeft de essentie van gezond eten aan. De schijf geeft de optimale combinatie weer van producten die de Gezondheidsraad aanraadt om chronische ziekten te voorkomen, en producten die zorgen voor genoeg energie en de voedingsstoffen die het lichaam fit houden. Je kunt hiermee gezonde(re) keuzes maken naar eigen smaak en voorkeur.

Gezond eten volgens de Schijf van Vijf betekent:

  • vooral uit de Schijf van Vijf eten;
  • elke dag uit elk vak de juiste hoeveelheden, en
  • volop variëren.

 

Smeer- en bereidingsvetten

Het gele vak uit de Schijf van Vijf bevat de zogeheten smeer- en bereidingsvetten: de producten die je gebruikt om je brood te besmeren of je (warme) maaltijd mee te bereiden.

Wat zit er in de Schijf van Vijf?

  • Zachte margarine of halvarine voor op brood.
  • Vloeibare margarine en vloeibaar bak-en-braadvet.
  • De meeste plantaardige oliën, zoals olijfolie en zonnebloemolie.

 

Aanbevolen hoeveelheden:

(in gram per dag)

Het Voedingscentrum gaat uit van een dagelijks gebruik van 15 gram bereidingsvet en dat elke boterham besmeerd wordt met 6 gram margarine of halvarine.


Enkele tips van het Voedingscentrum:

  • je boterhammen besmeren met zachte margarine of halvarine is een simpele manier om vet binnen te krijgen en daarmee ook de vitamines A, D en E;
  • oliën bevatten geen vitamine A en D. Aan vloeibare margarine en bak- en braadvet is wel vitamine A en D toegevoegd. Oplossing: varieer bij het bereiden van de warme maaltijd tussen olie en vloeibare margarine of vloeibaar bak- en braadvet;
  • vervang vetten die niet in de Schijf van Vijf staan door producten die wel in de Schijf van Vijf staan. In producten uit de Schijf van Vijf zit vooral het onverzadigde vet dat goed is voor je bloedvaten.

 

De Schijf van Vijf is gebaseerd op de laatste wetenschappelijke inzichten. Als je eet volgens de Schijf van Vijf krijg je voldoende mineralen, vitamines, eiwitten, koolhydraten, vetten en vezels binnen én verklein je je kans op chronische ziekten. Bovendien helpt de Schijf van Vijf je om milieuvriendelijker te eten. Binnen de Schijf van Vijf zijn er veel mogelijkheden om te variëren. Via de website van het Voedingscentrum kun je je eigen Schijf van Vijf samenstellen. Buiten de Schijf van Vijf eten kan wel, maar niet te veel en niet te vaak.

 

 

 

Deel deze pagina:

Bekijk ook eens:

Voedingswaarden

Overzicht voedingswaarden margarineproducten

Het assortiment margarineproducten in de supermarkt wordt steeds groter. De producten variëren in vetgehalte, maar ook in vetzuursamenstelling. Wat zijn de verschillen?

Meer informatie