Home
Zoeken Menu
HomeVeelzijdig In de keuken en op tafel

IN DE KEUKEN EN OP TAFEL

Margarine en halvarine worden gemaakt van natuurlijke grondstoffen, namelijk plantaardige oliën. In de supermarkt is er volop keuze in oliën en vetten voor op de boterham of in de pan. Je hebt margarine, dieetmargarine, halvarine, dieethalvarine en lightproducten. Voor het bereiden van de warme maaltijd kun je margarineproducten of plantaardige oliën gebruiken. In de culinaire wereld wordt vanwege de smaak soms voor dierlijke vetten gekozen.

Margarine en halvarine

Het grote verschil tussen margarines en halvarines is de hoeveelheid vet. Halvarine bevat de helft van de hoeveelheid vet die in margarine zit. Het Voedingscentrum adviseert mannen dagelijks 65 gram zachte (in een kuipje) margarine of halvarine op de boterham te gebruiken. Voor vrouwen is dat 40 gram. Mannen wordt geadviseerd 6-8 boterhammen te eten, vrouwen 3-5 boterhammen. Dat komt neer op 6 gram margarine of halvarine per boterham. Dit is niet te dun, maar ook niet te dik besmeerd. De aanbeveling voor andere groepen zijn:

gram per dag

Waarom smeren zo gezond is?

 

Kies het juiste product

Er zijn veel soorten margarine en halvarine te koop. De verschillen zitten ‘m vooral in de hoeveelheid vet of in de soort vetzuren.

  • Margarine bevat minimaal 80 procent vet. Margarine is geschikt voor kinderen in de groei en voor iedereen die niet op zijn gewicht hoeft te letten
  • Wie op de lijn let, kan kiezen voor halvarine of een lightproduct.
  • Wil je een product met veel onverzadigde vetzuren? Kies dan voor zachte broodsmeersels in een kuipje. Of zoek de term 'dieet' op de verpakking. Die geeft aan dat minimaal 50% van het vet bestaat uit meervoudig onverzadigde vetzuren.
  • Voor mensen met een verhoogd cholesterolgehalte zijn er speciale producten met plantensterolen. Deze helpen actief een verhoogd cholesterolgehalte te verlagen. Gebruik deze producten bij gebruik van cholesterolverlagende medicijnen in overleg met de huisarts.
  • Welk product je ook kiest, er zit altijd vitamine A en D in. De hoeveelheid vitamine E is afhankelijk van de soort olie waarvan het product is gemaakt.

 

Bakken en braden

Wie op een verantwoorde wijze de warme maaltijd wil bereiden, kiest voor een plantaardige olie of voor margarine of bak- en braadproducten uit een knijpfles. Deze zijn van plantaardige oliën gemaakt. Voor vlees kun je kiezen voor een vloeibaar bak- en braadproduct. Bak- en braadproducten bestaan voor minimaal 90% uit vet. Hieraan is eiwit toegevoegd, waardoor het smaak toevoegt aan vlees en jus. De afbeelding op de fles maakt duidelijk wanneer het gaat om een product dat geschikt is voor vlees en jus. Het Voedingscentrum adviseert per persoon 15 gram bereidingsvet per dag te gebruiken. Een ander verhouding tussen smeer- en bereidingsvet is ook mogelijk. Om voldoende vitamine A en D binnen te krijgen adviseert het Voedingscentrum om bij het bereiden van de warme maaltijd te variëren tussen olie en vloeibare margarine of vloeibaar bak- en braadvet. In olie zit namelijk geen vitamine A en D. Olie bevat wel vitamine E.

Vloeibare margarine

Vloeibare margarineproducten hebben een neutrale smaak en zijn geschikt voor alle toepassingen waar je bijvoorbeeld anders margarine uit een wikkel of roomboter zou gebruiken. Zo kun je prima een cake bakken of een saus bereiden met vloeibare margarine. Maar ook het roerbakken van groenten of vis is behalve in olie ook prima te doen in vloeibare margarine.  Als je op je gewicht let, kun je een light-product gebruiken. Er is in de supermarkt ook margarine in een wikkel te koop, harde margarine. Hierin zitten meer verzadigde vetzuren dan in vloeibare margarine en deze is daarom minder gezond.

Vast bak- en braadproduct

Naast vloeibare producten zijn er ook vaste bak- en braadproducten in een wikkel. Deze bevatten meer verzadigde vetzuren dan vloeibare bak- en braadproducten. Deze producten hebben dus een minder gunstig effect op de gezondheid.

Frituurvet

Er zijn drie soorten producten waarin je kunt frituren: plantaardige olie, vloeibaar frituurvet en vast frituurvet. Hoe meer onverzadigde vetzuren een frituurproduct bevat, hoe vloeibaarder het product en hoe gezonder de samenstelling. Vandaar dat kiezen voor vloeibaar frituurvet of olie een verantwoorde keuze is en ook wordt aanbevolen door het Voedingscentrum. Meer informatie over frituurvet en frituren vind je hier.

Dierlijke vetten

Culinaire chefs kiezen soms voor dierlijke vetten vanwege de smaak, het aroma en de romige textuur van deze vetten. Dierlijke vetten verhogen de intensiteit van de geur en de smaak van het voedsel, waardoor er minder zout aan een voedingsmiddel hoeft te worden toegevoegd. Dierlijke vetten zijn langer stabiel bij hoge temperaturen.


 

Deel deze pagina:

Bekijk ook eens:

Voedingswaarden

Overzicht voedingswaarden margarineproducten

Het assortiment margarineproducten in de supermarkt wordt steeds groter. De producten variëren in vetgehalte, maar ook in vetzuursamenstelling. Wat zijn de verschillen?

Meer informatie
Kiezen en kopen

Olie en vet op het etiket

Op de verpakking van een product vind je infomatie over de ingredienten van een voedingsmiddel. Oliën en vetten worden in meer producten verwerkt dan je misschien denkt. Kijk maar eens op het etiket.

Claims

Wat zijn de regels?

Onverzadigde vetten zijn goed voor je hart. Toch mag een fabrikant dat niet zomaar op de verpakking van een product zetten. Er zijn regels voor voedings- en gezondheidsclaims.

Recept

Zelf margarine maken

Margarine maak je met een aantal simpele ingrediënten. Het is makkelijker dan je denkt. Door zelf extra's toe te voegen maak je iets bijzonders, bijvoorbeeld bieslook- of zelfs truffelmargarine.