Home
Zoeken Menu
HomeGezondEen gezonde leefstijl Richtlijnen Gezondheidsraad

GEZONDHEIDSRAAD: KIES VOOR ZACHTE VETTEN EN PLANTAARDIGE OLIËN

Vervang boter en harde margarine en harde bak- en braadproducten door zachte margarine, vloeibare bak- en braadproducten en plantaardige oliën. Dat is een van de aanbevelingen van de Gezondheidsraad om gezond te eten. In een rapport aan minister Schippers zet de Gezondheidsraad op een rij welke voedingsmiddelen en -patronen leiden tot gezondheidswinst.

Voedingsmiddelen

De Gezondheidsraad heeft de wetenschappelijke kennis over de relatie tussen voeding en chronische ziekten systematisch beoordeeld. Anders dan voorheen adviseert de Raad vooral over voedingsmiddelen en minder over voedingsstoffen. De Gezondheidsraad geeft 16 heldere en praktische richtlijnen voor gezondheidswinst, waaronder het advies om meer plantaardige en minder dierlijke producten te eten. Dat laatste is niet alleen beter voor de gezondheid, maar ook duurzamer. Nieuw is bijvoorbeeld dat 1 keer per week vis eten voldoende wordt gevonden en dat wordt aangeraden elke dag een handje noten te eten.

Vervangingsadvies

De Gezondheidsraad geeft voor de smeer- en bereidingsvetten een vervangingsadvies: vervang boter en harde margarines door zachte en vloeibare margarines. Dit advies is gestoeld op de wetenschappelijke onderzoeken waaruit blijkt dat het vervangen van verzadigde vetzuren door onverzadigde vetzuren het LDL cholesterolgehalte verlaagt en daarmee het risico op hart- en vaatziekten verkleint.

Bewegen

De Gezondheidsraad geeft in de huidige richtlijnen geen specifieke aanbevelingen voor overgewicht of een ongewenste gewichtstoename en voor lichamelijke activiteit. Omdat voeding en beweging via de energiebalans nauw met elkaar verbonden zijn, zal de Gezondheidsraad naar verwachting in 2016 een afzonderlijk advies uitbrengen met normen voor gezond bewegen.

Voedselkeuzes

Een gezond voedingspatroon kan op verschillende manieren ingevuld worden. Het Voedingscentrum heeft beschreven hoe gezonde dagelijkse voedselkeuzes eruit kunnen zien, voor verschillende leeftijdsgroepen, zowel voor vrouwen als voor mannen. Deze zijn vertaald naar een nieuwe Schijf van Vijf.

Speciale groepen

De richtlijnen van de Gezondheidsraad zijn bedoeld voor de algemene bevolking en richt zich op ‘gezonde’ mensen. In 2016 komt de Gezondheidsraad met adviezen speciaal voor kinderen van 0 tot 2 jaar en voor zwangere vrouwen.

Meer informatie over de onderbouwing van de richtlijn van de gezondheidsraad op het gebied van vetten, vind je hier.

Klik hier voor het advies van de Gezondheidsraad in het kort.

Klik hier voor de nieuwe Schijf van Vijf van het Voedingscentrum.

Deel deze pagina:

Bekijk ook eens:

Voedingswaarden

Overzicht voedingswaarden margarineproducten

Het assortiment margarineproducten in de supermarkt wordt steeds groter. De producten variëren in vetgehalte, maar ook in vetzuursamenstelling. Wat zijn de verschillen?

Meer informatie
Gezond eten

Oliën & vetten in Schijf van Vijf

Zachte of vloeibare smeer- en bereidingsvetten zijn goed voor je lijf, zo bevestigen de laatste wetenschappelijke inzichten. Eten volgens de nieuwe Schijf van Vijf van het Voedingscentrum is gezond én duurzaam.

gezondheid

20 vragen over vet

Oliën en vetten zijn belangrijk voor onze gezondheid. In een gezonde voeding komt ongeveer 1/3 van alle calorieën uit vet. Daarom 20 vragen én antwoorden over vet en gezondheid.

Gezondheid

Vetten in een gezonde leefstijl

In een gezonde leefstijl spelen vetten een belangrijke rol. Vetten geven energie en zijn een bron van de vitamines A, D en E. Ook leveren ze essentiële vetzuren. Je lichaam heeft elke dag vetten nodig.