Home
Zoeken Menu
Home Gezond

GEZOND

Je lichaam heeft elke dag vetten nodig voor de opbouw van je cellen, je afweersysteem en de isolatie van je huid. Vetten leveren energie en zijn een bron van de vitamines A, D en E, en van essentiële vetzuren. Bij een gezond eetpatroon komt tussen de 20 en 40% van de dagelijkse calorieën uit vet.
Meer informatie
Gezond eten

Oliën & vetten in Schijf van Vijf

Zachte of vloeibare smeer- en bereidingsvetten zijn goed voor je lijf, zo bevestigen de laatste wetenschappelijke inzichten. Eten volgens de nieuwe Schijf van Vijf van het Voedingscentrum is gezond én duurzaam.

Claims

Wat zijn de regels?

Onverzadigde vetten zijn goed voor je hart. Toch mag een fabrikant dat niet zomaar op de verpakking van een product zetten. Er zijn regels voor voedings- en gezondheidsclaims.

kies gezond en lekker

Nieuwe folder over oliën en vetten

Oliën en vetten zijn belangrijk voor een optimale gezondheid en passen in een gezonde leefstijl. Alle informatie over smeren, bakken, braden en frituren vind je in een nieuwe folder. Lees ‘m hier!

Richtlijnen Goede Voeding

Gezondheidsraad: kies voor zachte vetten en plantaardige oliën

Vervang boter en harde margarine en harde bak- en braadproducten door zachte margarine, vloeibare bak- en braadproducten en plantaardige oliën. Dat is een van de aanbevelingen van de Gezondheidsraad om gezond te eten.

Meer informatie
gezondheid

20 vragen over vet

Oliën en vetten zijn belangrijk voor onze gezondheid. In een gezonde voeding komt ongeveer 1/3 van alle calorieën uit vet. Daarom 20 vragen én antwoorden over vet en gezondheid.

kiezen en kopen

Olijfolie

In de supermarkt vind je veel soorten olijfolie. Van extra vierge voor in een salade tot milde olijfolie om in te bakken. In Nederland zijn 3 soorten olijfolie verkrijgbaar, geraffineerde olijfolie, vierge olijfolie en extra vierge olijfolie. Waar moet je op letten?

Informatie

Fact checking

Margarine is gezonder dan roomboter. Kokosolie is een wondermiddel. Olijfolie kun je niet verhitten. Iedereen heeft een mening over voeding en we delen onze ervaringen graag met elkaar. Maar klopt onze kennis wel? Zijn het fabels of feiten?