English
 
 » Kernactiviteiten » Voeding en Gezondheid » Nieuws » 01.09.2010-Geraffineerde koolhydraten slechter
 Gezondheid  
  
Start rekentool
Beleef het met Kai
Naar website
Naar Voorlichtingsbureau
 
 Nieuws  
01.09.2010
Geraffineerde koolhydraten slechter voor hart dan verzadigde vetten
Inname van geraffineerde koolhydraten verhoogt het risico op het krijgen van een hartinfarct vergeleken met verzadigde vetten. Dit blijkt uit een recente publicatie in the American Journal of Clinical Nutrition van onderzoekers uit Denemarken. Het is de eerste keer dat het gezondheidseffect van vervanging van verzadigde vetten door koolhydraten is onderzocht in een epidemiologische studie, waarbij rekening is gehouden met het effect van het type koolhydraat dat in de voeding zit. In het bijbehorende editorial wordt benadrukt dat een verlaging van de inname van geraffineerde koolhydraten meer prioriteit moet hebben in de voedingsvoorlichting.

De resultaten zijn afkomstig uit een groots opgezet epidemiologisch onderzoek. Jakobsen en co-auteurs hebben gebruik gemaakt van gegevens van meer dan 53 duizend mannen en vrouwen, waarvan informatie beschikbaar was over de inname van verzadigde vetzuren en koolhydraten verkregen door middel van een voedselfrequentievragenlijst. Gedurende een follow-up periode van gemiddeld 12 jaar (leeftijd gemiddeld 56 jaar oud bij aanvang van de studie) is geregistreerd of ze een hartinfarct hebben gekregen. Ook zijn andere belangrijke voedings- en leefstijlfactoren in kaart gebracht.

In het onderzoek zijn koolhydraten geclassificeerd door middel van hun glycemische index (GI). De GI geeft aan in welke mate de hoeveelheid glucose in bloed verandert door het consumeren van koolhydraten. Globaal kun je zeggen dat levensmiddelen met een hoge GI vooral die producten zijn welke geraffineerde koolhydraten bevatten zoals witbrood, witte rijst, frisdranken en ontbijtgranen. Meer informatie over de GI kunt u hier lezen.

De resultaten van dit onderzoek laten zien dat als verzadigde vetzuren worden vervangen door koolhydraten met een hoge GI het risico op een hartinfarct significant werd verhoogd. Het risico werd verminderd als verzadigde vetzuren werden vervangen door koolhydraten met een lage GI, maar dit was niet significant. Deze beide effecten waren voor mannen en vrouwen hetzelfde.

De resultaten bevestigden eerdere aanwijzingen dat koolhydraten met een hoge GI niet alleen geassocieerd worden met een hoger risico op diabetes, maar ook ze het risico op een hartinfarct kunnen verhogen. Volgens de auteurs kan de verhoging het risico op een hartinfarct door koolhydraten met een hoge GI veroorzaakt worden door een verstoring van de bloedlipiden.

In de bijbehorende editorial geeft de auteur, gerenommeerd wetenschapper Frank Hu van de Harvard University, aan dat de aanbeveling van 'eet minder verzadigd vet' de afgelopen jaren heeft geleid tot een toename van juist die levensmiddelen die de GI verhogen. Uit het onderzoek blijkt duidelijk een voeding die rijk is aan geraffineerde koolhydraten nog slechter is voor je hartgezondheid dan verzadigde vetten. De toename van obesitas en insulinegevoeligheid in de Westerse wereld zal dit effect nog eens versterken, waardoor het van groot belang is om in de voedingsvoorlichting de inname van geraffineerde koolhydraten zoveel mogelijk te beperken, aldus Hu.

Heeft u vragen over dit artikel, dan kunt u contact opnemen met Henriëtte Grooten (T: 070-3195130, E:
grooten@mvo.nl). Bent u geïnteresseerd in de publicaties, dan kunt u deze ook bij haar opvragen.

_________________________________

Bronnen:
Intake of carbohydrates compares with intake of saturated fatty acids and risk of myocardial infarction: importance of the glycemic index. Marianne U Jakobsen et al. Am J Clin Nutr 2010;91(6):1764-1768.

Are refined carbohydrates worse than saturated fats? Frank B Hu. Am J Clin Nutr 2010;91(6):1541-1542.

  

 

 Updates